måndag 16 april 2012

Clarice Lispector: Sofias katastrofer

Just jag, som var så full av drömmar och klor, hade fått i uppgift att dra ut den hullingförsedda pilen ur hans hjärta. Med ens fick jag förklarat varför jag var född med hårda händer och varför jag var född utan att känna äckel för smärtan. Varför har du så långa klor? För att kunna riva dig dödligt och för att kunna dra ut dina dödsbringande taggar, svarar människans varg. Varför har du en så grym hungrig käft? För att kunna bita dig och blåsa så att jag till slut inte gör ont i dig mer, min älskade, eftersom jag måste göra ont i dig, jag är den oundvikliga vargen för livet har givits mig. Varför har du händer som bränns och håller fast? För att vi ska kunna hålla varandra i handen, jag behöver det så innerligt, så innerligt, så innerligt - ylade vargarna och tittade skrämda på sina egna klor innan de lade sig till rätta på varandra för att älska och sova.

Översättning Örjan Sjöberg. Ur Hemlig lycka (Tranan, 2008)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar